• Domů
  • Služby
  • Kariéra
  • Poradci
  • Blog
  • Kontakt
Změny ve finančních produktech od roku 2024
21. 2. 2024
Published by pepa633 on 5. 1. 2024
Categories
  • Nezařazené
Tags

Jak se zvýší minimální zálohy OSVČ pro rok 2024? 

Pro rok 2024 se zvyšují minimální zálohy OSVČ na sociální a zdravotní pojištění. Jaké částky aktuálně podnikatelé zaplatí a od kdy je třeba výši záloh upravit?

Pracovat takzvaně sám na sebe přináší na jedné straně svobodu, na druhé straně také několik povinností. Pokud uvažujete o podnikání, měli byste dopředu zvážit všechny výhody a nevýhody.

Řada živnostníků například nemá v oblibě nutnou administrativu v podobě vyplňování nejrůznějších účetních dokumentů, sledování legislativních změn či hlídání termínů pro povinné odvody pojišťovnám a státu. I když lze tuto činnost přenechat zkušenému účetnímu či daňovému poradci, alespoň základní přehled byl měl mít v této oblasti každý podnikatel. 

Podnikání a zálohy na pojištění

Mezi základní povinnosti OSVČ patří platba povinného pojištění a daní. Zdravotní a sociální pojištění je placeno formou měsíčních záloh a jednou ročně po podání Přehledu o příjmech a výdajích (pozn. tento dokument je vyplňován pro zdravotní pojišťovnu a ČSSZ) je vyúčtován nedoplatek či přeplatek. Jednou ročně musí také OSVČ podat daňové přiznání a uhradit vypočtenou daň z příjmu.

Některé OSVČ mohou při splnění podmínek vyžívat takzvanou paušální daň a výrazně si tak usnadnit administrativu. V rámci jedné měsíční platby je zaplaceno zdravotní a sociální pojištění i daň z příjmu. OSVČ v tomto případě již neodevzdávají daňové přiznání ani přehledy. 

K paušální režimu se mohou OSVČ přihlásit pouze jednou ročně. Letos byl termín pro přihlášení do 10. ledna 2024. 

Výpočet zdravotního pojištění OSVČ

OSVČ platí pojistné na zdravotní pojištění ve výši 13,5 % ze svého vyměřovacího základu. Tímto základem je polovina příjmu ze samostatné činnosti po odpočtu všech výdajů vynaložených na jeho dosažení, zajištění a udržení. Výpočet popisuje jednoduchý příklad níže. 

Příklad: Celkový příjem OSVČ za rok 2023 byl 1,6 milionu korun. Podnikatel uplatňuje výdajový paušál ve výši 60 %. Vyměřovací základ je v tomto případě 320 000 Kč.

Výše měsíční zálohy pro rok 2024: 320 000 Kč x 0,135 = 43 200 Kč / 12 měsíců = 3 600 Kč

Minimální zálohy OSVČ v roce 2024

Zákon o veřejném zdravotním pojištění stanovuje minimální vyměřovací základ OSVČ, a to ve výši dvanáctinásobku poloviny průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství. Z tohoto základu je vypočtena minimální záloha OSVČ na zdravotní pojištění.

Průměrná mzda pro rok 2024 byla stanovena na 43 967 korun. Minimální záloha OSVČ na zdravotní pojištění v roce 2024 je tedy 2 968 korun (pozn. k výpočtu 43 967/2 x 0,135). 

Share
0
pepa633
pepa633

Related posts

21. 3. 2024

Povinné ručení 2024


Read more
21. 2. 2024

Změny ve finančních produktech od roku 2024


Read more

Comments are closed.